Μέγεθος γραμματοσειράς

 


 

4ος Διαδικτυακός Διαγωνισμός ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ
περίοδος 2011-2012

«Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website,
γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας»


ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

A. Γενικά στοιχεία

Τίτλος Εργασίας: ?Λαογραφικό Μουσείο Κοζάνης :Το στολίδι του τόπου μας?

Κατηγορία συμμετοχής: 5η κατηγορία ? Αξιοθέατα

Διασύνδεση με τη συμμετοχή μας: http://2epal-kozan.koz.sch.gr/ergasia

Τίτλος τμήματος/τάξης/ομάδας : ομάδα μαθητών από το τμήμα Γ' Πληροφορικής ΕΠΑ.Λ

Εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν: Ανδρέου Κρεούζα ΠΕ20, Ψαλίδα Κατερίνα ΠΕ19, Χασιώτης Βασίλης ΠΕ19.

Πόσοι μαθητές συμμετέχουν στην εργασία αυτή: 8

Οι ηλικίες τους : 17-18 ετών

Ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας με το συντονιστή της εργασίας: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.


 

B. Περιγραφή της περιοχής μας

Η Κοζάνη είναι η πρωτεύουσα και μεγαλύτερη πόλη της περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, καθώς και του ομώνυμου νομού. Είναι χτισμένη ανάμεσα στις οροσειρές του Βερμίου, του Μπούρινου και των Πιερίων.

Στην Κοζάνη βρίσκεται η έδρα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (ΤΕΙ) της ίδιας περιφέρειας.

Η πόλη είναι γνωστή για την συνεισφορά της στην ηλεκτρική ενέργεια της χώρας, και ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού δουλεύει στα ατμοηλεκτρικά εργοστάσια της Δ.Ε.Η., που παράγουν ηλεκτρισμό με πρώτη ύλη το λιγνίτη. Άλλα προϊόντα της περιοχής είναι τα μάρμαρα, ο κρόκος, φρούτα, κρασιά και διάφορα εξειδικευμένα βιοτεχνικά είδη. Η περιοχή της Κοζάνης είναι η μοναδική κροκοκαλλιεργούμενη περιοχή της χώρας μας σε μερικά χωριά της οποίας (Κρόκος, Καρυδίτσα, Αγία Παρασκευή, Ανω Κώμη, Κάτω Κώμη, Λευκοπηγή, Πετρανά κ.λπ.) γίνεται από πάρα πολλά χρόνια συστηματική καλλιέργεια του φυτού.


 

Γ. Περίληψη της εργασίας μας

Η εργασία μας παρουσιάζει το Λαογραφικό Μουσείο της πόλης μας, το οποίο αποτελεί πραγματικό στολίδι για αυτήν. Θα σας ξεναγήσουμε στον κάθε όροφο και τα εκθέματα του ξεχωριστά, εφ' όσον το Λαογραφικό Μουσείο είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας και του πολιτισμού μας. Θα αναφερθούμε και στην πλούσια ιστορία και στις ομορφιές της πόλης μας, επισκεπτόμενοι και τα   υπόλοιπα αξιοθέατα (τα αρχοντικά, την χαρτοθήκη, την εκκλησία του Αγ. Νικόλαο, τη βιβλιοθήκη, το καμπαναριό), θα περάσουμε μια βόλτα από την κεντρική πλατεία από που ξεκινάνε οι πολιτισμικές εκδηλώσεις που χαρακτηρίζονται από ιδιαίτερο τοπικό χρώμα.

Στην εργασία αυτή οι μαθητές που συμμετείχαν, με μεγάλο ενθουσιασμό επισκέφθηκαν το μουσείο, τράβηξαν βίντεο και φωτογράφισαν τα εκθέματα. Μίλησαν με τον υπεύθυνο του μουσείου και συνέλλεξαν πληροφορίες για το που βρέθηκαν τα εκθέματα, τις δωρεές και την λαογραφία του τόπου. Ανέτρεξαν σε ιστορικές πηγές και συγκέντρωσαν πληροφορίες για την ιστορία της Κοζάνης.

Έμαθαν πως γίνεται μια ομαδική εργασία, συνεργάστηκαν μεταξύ τους στο λιγοστό ελεύθερο χρόνο τους και ανακάλυψαν την αξία της ομαδικής δουλειάς.


 

Δ. Προβλήματα στην πορεία της εργασίας μας

Στην υλοποίηση της εργασίας μας τα βασικότερα προβλήματα ήταν

α) το ότι έπρεπε να προλάβουμε τις προθεσμίες υποβολής της εργασίας μας όπως ορίστηκαν από τους οργανωτές του διαγωνισμού λόγω περιορισμένου χρόνου, επειδή  οι ομάδα των μαθητών που έλαβε μέρος στο διαγωνισμό, ήταν μαθητές της Γ΄ Λυκείου και προετοιμάζονταν για Πανελλαδικές εξετάσεις.

β) Πέρα από κάποια τεχνικά ζητήματα που έπρεπε να λύσουμε (π. χ. στο μέγεθος των βίντεο, στην μεταφόρτωση της ιστοσελίδα στο εξυπηρετητή που έχει το σχολείο στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο), άλλα ιδιαίτερα προβλήματα δεν είχαμε, γιατί λόγω της ειδικότητας τους οι μαθητές είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες, τα προγράμματα επεξεργασίας των πολυμεσικών στοιχείων και τα προγράμματα συγγραφής ιστοσελίδας.


 

Ε. Κύρια περιγραφή της εργασίας μας ? βασικά στοιχεία της

Πώς οι δραστηριότητές μας και η έρευνά μας με αυτήν την εργασία για το διαδικτυακό εκπαιδευτικό διαγωνισμό «Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website, γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας» συμπλήρωσαν τη διδασκαλία διδακτικών ενοτήτων των επιμέρους μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος;

Η εργασία μας ταίριασε απόλυτα με το κρατικό αναλυτικό πρόγραμμα για τον τομέα της Πληροφορικής των ΕΠΑ.Λ. Επεξεργαστήκαμε τις φωτογραφίες και τα βίντεο που τραβήξαμε με τα αντίστοιχα προγράμματα (Photoshop, Premier) που διδαχθήκαμε στα πλαίσια του μαθήματος ?Εφαρμογές Πολυμέσων? της Γ' λυκείου. Σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε την ιστοσελίδα με html και php (με τη βοήθεια του joomla), γλώσσες και προγράμματα που μάθαμε στα μαθήματα της Β΄ λυκείου ?Προγραμματιστικά εργαλεία για το διαδίκτυο? και "Βασικές Υπηρεσίες Διαδικτύου".


 

Τι καινούργιο μάθαμε ? ποιες νέες ιδέες σκεφτήκαμε.

Στο τέλος της εργασίας, όλοι, μαθητές και εκπαιδευτικοί, γίναμε πιο πλούσιοι σε γνώσεις και εμπειρίες.

Ήταν εντυπωσιακός ο ενθουσιασμός των μαθητών όταν πια τις γνώσεις που είχαν αποκτήσει στα εργαστήρια, τις χρησιμοποιούσαν για να υλοποιήσουν τη δικιά τους εργασία. Βλέπαμε πως τα μαθήματα, που κάποιες φορές τους φαινόταν ίσως κουραστικά και δύστροπα, τώρα τους ήταν χρήσιμα και έδιναν σάρκα και οστά στο δικό τους έργο.

Διαπιστώσαμε πως όταν ένας μαθητής καλείται να δημιουργήσει κάτι δικό του, όσο μικρό και αν είναι αυτό, η εμπειρία που θα αποκτήσει και το κέρδος που θα έχει είναι ασύγκριτα μεγαλύτερο σε σχέση με τους παραδοσιακούς μεθόδους διδασκαλίας.

Τα περισσότερα κείμενα  συντάχτηκαν από τους μαθητές και επιμελήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς, πράγμα το οποίο τους βοήθησε στο να αναπτύξουν το γραπτό λόγο και να μπορούν να εκφράσουν με όμορφο και κατανοητό τρόπο την πληροφορία που είχαν συλλέξει.


 

Τι εργαλεία και τεχνολογίες πληροφορικής χρησιμοποιήσαμε.

Για την εργασία μας οι μαθητές χρησιμοποίησαν το φωτοτυπικό μηχάνημα του σχολείου (για αναπαραγωγή του έντυπου υλικού τους). Επίσης χρησιμοποίησαν ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές και ψηφιακές βιντεοκάμερες για την λήψη φωτογραφιών και βίντεο αντίστοιχα και έντυπο υλικό από το μουσείο και την δημοτική βιβλιοθήκη. Χρησιμοποίησαν τον επιτραπέζιο σαρωτή (σκάνερ) του εργαστηρίου της πληροφορικής, για ψηφιοποίηση έντυπου υλικού, κυρίως φωτογραφιών καθώς και προγράμματα επεξεργασίας κειμένου, εικόνας, ήχου και βίντεο και πρόγραμμα κατασκευής ιστοσελίδων καθώς και πρόγραμμα πλοήγησης ιστοσελίδων.


 

Με ποιους τρόπους γίναμε (με την εργασία μας) «πρεσβευτές» της τοπικής κοινότητας μέσα από το διαδίκτυο.

Οργανώσαμε σαν ομάδα εργασίας μια γνωριμία με το site στους μαθητές και εκπαιδευτικούς του σχολείου μας, οι οποίοι ενθουσιασμένοι από το αποτέλεσμα, μίλησαν σε φίλους και γνωστούς από το δικό τους περιβάλλον.

Γνωστοποιήσαμε τη διεύθυνση του site στα άλλα σχολεία της περιοχής και οι μαθητές την ανέβασαν στο facebook. Κοινοποιήσαμε την εργασία μας στα τοπικά ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης. Καταχωρίσαμε την ιστοσελίδα μας στις δικτυακές μηχανές αναζήτησης, έτσι ώστε στα ερωτήματα των δικτυακών μηχανών αναζήτησης, για την περιοχή μας, για τα αξιοθέατα της πόλης, το Λαογραφικό Μουσείο και τα ευρήματα του, για την ιστορία της πόλης μας, την τοποθεσία και τον τρόπο πρόσβασης, για τις πολιτισμικές της εκδηλώσεις κ.ά, να ερευνώνται και προβάλλονται στα αποτελέσματα και οι ιστοσελίδες μας.

Επίσης, μέσα από το site του σχολείου μας, ήδη οι επισκέπτες και φίλοι μας, μπορούν να επισκεφθούν την εργασία μας.

Με αυτή την εργασία, οι μαθητές μας, έδωσαν το ερέθισμα σε πολλούς σχολικούς παράγοντες να προβληματιστούν πάνω στο παραδοσιακό μοντέλο σχολείου και στην ανάγκη ουσιαστικού εκσυγχρονισμού του, προσαρμογής του και δημιουργικής  υιοθέτησης των ΤΠΕ στην εκπαίδευση.


 

Αντίκτυπος της εργασίας μας στην τοπική μας κοινότητα (σχολείο-γειτονιά-συνοικία).

Από την στιγμή που αποφασίζαμε να λάβουμε μέρος στο διαγωνισμό, όλη η ομάδα εργασίας βρισκόταν σε έναν γλυκό οργασμό δουλειάς.

Ξεκινήσαμε συζητήσεις και επαφές με αρκετά μέλη της τοπικής κοινωνίας. Απευθυνθήκαμε πρώτα στο Διοικητικό Συμβούλιο του Λαογραφικού Μουσείου για να εξασφαλίσουμε την απαραίτητη άδεια για να χρησιμοποιήσουμε έντυπο υλικό και να τραβήξουμε βίντεο και φωτογραφίες  στους χώρους του μουσείου. Όταν τους γνωστοποιήσαμε το θέμα της εργασίας συναντήσαμε ένα ζεστό κλίμα και πρόθυμους ανθρώπους για να μας βοηθήσουν. Εξασφαλίσαμε την άδεια και ξεκινήσαμε τις επισκέψεις μας στο Λαογραφικό Μουσείο για να συγκεντρώσουμε υλικό.

Επισκεφθήκαμε την βιβλιοθήκη της πόλης, τη χαρτοθήκη, τα αρχοντικά κ. α.. Παντού συζητούσαμε και συλλέγαμε πληροφορίες. Δάσκαλοι και  
ηλικιωμένα μέλη της τοπικής μας κοινωνίας, γεμάτοι από  αναμνήσεις και γνώσεις μας μιλούσαν για την ιστορία του τόπου, την ιστορία του Λαογραφικού Μουσείου, την ιστορία των αξιοθέατων, της πολιτισμικές εκδηλώσεις στα χρόνια και σήμερα, κ.τ.λ.

Όλοι βοηθούσαν πρόθυμα και μας ενθαρρύνανε. Σε όλους δημιουργήθηκε μια «γλυκιά» αναστάτωση και μια κρυφή περηφάνια. Βλέπανε τα παιδιά τους, τα παιδιά της γειτονιάς, του διπλανού σχολείου, τους φίλους τους, να χρησιμοποιούν το Internet όχι για να παίξουν παιχνίδια και να μπουν στο Facebook, αλλά για να τους ανοίξουν ένα "παράθυρο" με γνώσεις.

Πολλοί γονείς, εκπαιδευτικοί κι άλλα μέλη της τοπικής μας κοινωνίας ζήτησαν λεπτομέρειες σχετικά με το διαγωνισμό αυτό, τη χρήση του Ιnternet σαν εκπαιδευτικού μέσου, τη χρήση των υπολογιστών στην εκπαίδευση και ζήτησαν να τους κρατάμε ενήμερους σχετικά με την εργασία αυτή.


 

Πώς πήραν μέρος άλλα μέλη της κοινότητάς μας στην εργασία μας βοηθώντας εθελοντικά.

Η εγκατάσταση του joomla, του apache, η μεταφορά joomla  από το H/Y προς το server και η επιμέλεια των κειμένων έγιναν από τους εκπαιδευτικούς.

Για τη συλλογή του υλικού πολλοί προσέφεραν διάφορα χρήσιμα βιβλία ή έντυπα στη διάθεση των μαθητών.

Ο Καθηγητής του σχολείου μας Παπακωνσταντίνου Δημήτρης που ασχολείται ερασιτεχνικά με την τέχνη της φωτογραφίας προσέφερε τις φωτογραφίες από κάποιους χώρους του μουσείου, επειδή οι μαθητές αδυνατούσαν να τραβήξουν καλές φωτογραφίες χωρίς φλάς.

Σημαντική στην ολοκλήρωση της εργασίας ήταν και η συμβολή της καθηγήτριας Παπαδοπούλου Παρθένα, που κοντά στα παιδιά επιμελήθηκε και ανέλαβε τη διόρθωση των κειμένων στην Αγγλική γλώσσα.

Όπως γράφτηκε και παραπάνω όλοι όσοι έλαβαν γνώση των δραστηριοτήτων των σχετικών με την εργασία μας αυτή, γονείς, δάσκαλοι, σχολικοί και τοπικοί παράγοντες, εκφράστηκαν θετικά και μας ενθάρρυναν. Γνωρίζουν και έχουν ακούσει για την αλματώδη τεχνολογική εξέλιξη στο χώρο της πληροφορικής και τη χρήση της στην καθημερινή ζωή, αισιοδοξούν για τη δημιουργική της χρήση στην εκπαίδευση, ελπίζουν σε βελτίωση του επιπέδου της εκπαίδευσης. Ελπίζουν πως με τη χρήση του διαδικτύου στην εκπαίδευση, εκπαιδευτικές δραστηριότητες που προάγουν τη συνεργασία και την κατανόηση των ιδιαιτεροτήτων των λαών θα απλωθούν και θα βοηθήσουν στον οικουμενικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Μας προέτρεψαν να συνεχίσουμε τέτοιες δραστηριότητες μέσα από το διαδίκτυο και υποσχέθηκαν πως θα λάβουν υπόψη τους στο σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής και τη διάδοση των νέων τεχνολογιών στο σχολείο.


 

Ανακαλύψεις ? απρόοπτα ? εκπλήξεις

Ευχάριστη έκπληξη, ήταν η έντονη δραστηριοποίηση και συμμετοχή στην εργασία μαθητών που έδειχναν μια σχετική αδιαφορία μέχρι στιγμής στην εκτέλεση εργασιών! Έδειξαν ότι διαθέτουν άφθονο δυναμικό που τον εξωτερίκευσαν έγκαιρα, με όφελος τόσο της ομάδας όσο και των ίδιων.

Μέσα από όλη τη διαδικασία μέχρι την ολοκλήρωση της εργασίας, οι μαθητές άρχιζαν να συνειδητοποιούν καλύτερα την αξία του τόπου τους και της ιστορίας του.

Ειδικά στις δύσκολες μέρες που πέρνα η χώρα μας, κατάλαβαν πως ο πλούτος μας και οι αξίες μας βρίσκονται στην ιστορία και στον πολιτισμό μας. Είναι ο Θησαυρός μας που δεν μπορεί να μας τα πάρει ΚΑΝΕΙΣ.

Το γεγονός ότι έγιναν πρεσβευτές του τόπου μας τους γέμισε με περηφάνια και περισσότερη ευθύνη.